Krovna organizacija mladih Srbije (KOMS) predstavlja rezultate najnovijeg istraživanja “Mladi u medijskom ogledalu 2024“, koje pruža dubinski uvid u način na koji se mladi i teme koje se tiču mladih predstavljaju u domaćim medijima i na društvenim mrežama.
Ovo je sedmo istraživanje iz serijala koji KOMS sprovodi od 2017. godine, a od 2019. godine sprovodimo ga u saradnji sa Institutom za medije i različitosti – Zapadni Balkan. Ovogodišnje istraživanje je ko-finansirano od strane Evropske unije i kroz projekat “Young Media – Media for and with young people” DW Akademie, koji podržava Ministarstvo za ekonomski razvoj i saradnju Savezne Republike Nemačke.
Koji su ključni nalazi istraživanja?
Mejnstrim mediji:
- Prvi put od početka istraživanja, tema “Mladi, aktivizam i volonterski rad” je najzastupljenija u medijskom sadržaju — posebno na televiziji N1 (68%) i u dnevnom listu Danas (69%).
- Negativan narativ i dalje preovlađuje u pojedinim tabloidnim medijima, posebno u tekstovima o studentskim protestima.
- U više od trećine analiziranih sadržaja, mladi nisu imali priliku da govore o sebi, dok su u javnom servisu (RTS) čak 26% priloga o mladima bili bez jasno identifikovanog sagovornika.
Omladinski portali:
- Istraživanje beleži ozbiljan pad broja aktivnih omladinskih medija – portali poput Vice-a, Noizz-a i Vugl-a više ne funkcionišu, dok su drugi u fazi pasivizacije.
- Kao svetli primeri opstanka ističu se portali Oradio, Mingl, Youth Vibes i Oblakoder, koji i dalje pružaju prostor mladima da izraze stavove i aktivizam.
TikTok kao nova informativna arena:
- Studentske blokade su bile ubedljivo najpopularnija tema na TikTok-u prošle godine.
- Tema vojnog roka je bila veoma popularna na TikToku prošle godine, a pogotovo nakon najave ponovnog uvođenja obaveznog služenja u septembru 2024. Skečevi su bili najpopularniji format kada je ova tema u pitanju.
- Tokom protekle godine o HPV vakcini na TikTok-u najčešće govorili doktori, stručnjaci i studenti medicine, ali ti videi nisu bili preterano popularni i viralni.
Zašto je ovo važno?
Prema Alternativnom izveštaju o položaju i potrebama mladih u Srbiji (KOMS, 2024), poverenje mladih u medije i dalje je nisko – svega 1,55 od 5. Istovremeno, čak 66% mladih često se susreće sa dezinformacijama.
Zato je analiza sadržaja, jezika i konteksta u kojima se mladi pominju u medijima presudna ne samo za razumevanje slike mladih u javnosti, već i za unapređenje medijske pismenosti, kritičkog mišljenja i aktivnog učešća mladih u društvu.
Kompletno istraživanje „Mladi u medijskom ogledalu 2024“ dostupno je na sajtu KOMS-a.