fbpx
Predstavljamo istraživanje “Mladi u medisjkom ogledalu 2024”

Predstavljamo istraživanje “Mladi u medisjkom ogledalu 2024”

Krovna organizacija mladih Srbije (KOMS) predstavlja rezultate najnovijeg istraživanja “Mladi u medijskom ogledalu 2024“, koje pruža dubinski uvid u način na koji se mladi i teme koje se tiču mladih predstavljaju u domaćim medijima i na društvenim mrežama.

Ovo je sedmo istraživanje iz serijala koji KOMS sprovodi od 2017. godine, a od 2019. godine sprovodimo ga u saradnji sa Institutom za medije i različitosti – Zapadni Balkan. Ovogodišnje istraživanje je ko-finansirano od strane Evropske unije i kroz projekat “Young Media – Media for and with young people” DW Akademie, koji podržava Ministarstvo za ekonomski razvoj i saradnju Savezne Republike Nemačke.

Koji su ključni nalazi istraživanja?

Mejnstrim mediji:

  • Prvi put od početka istraživanja, tema “Mladi, aktivizam i volonterski rad” je najzastupljenija u medijskom sadržaju — posebno na televiziji N1 (68%) i u dnevnom listu Danas (69%).
  • Negativan narativ i dalje preovlađuje u pojedinim tabloidnim medijima, posebno u tekstovima o studentskim protestima.
  • U više od trećine analiziranih sadržaja, mladi nisu imali priliku da govore o sebi, dok su u javnom servisu (RTS) čak 26% priloga o mladima bili bez jasno identifikovanog sagovornika.

Omladinski portali:

  • Istraživanje beleži ozbiljan pad broja aktivnih omladinskih medija – portali poput Vice-a, Noizz-a i Vugl-a više ne funkcionišu, dok su drugi u fazi pasivizacije.
  • Kao svetli primeri opstanka ističu se portali OradioMinglYouth Vibes i Oblakoder, koji i dalje pružaju prostor mladima da izraze stavove i aktivizam.

TikTok kao nova informativna arena:

  • Studentske blokade su bile ubedljivo najpopularnija tema na TikTok-u prošle godine.
  • Tema vojnog roka je bila veoma popularna na TikToku prošle godine, a pogotovo nakon najave ponovnog uvođenja obaveznog služenja u septembru 2024. Skečevi su bili najpopularniji format kada je ova tema u pitanju.
  • Tokom protekle godine o HPV vakcini na TikTok-u najčešće govorili doktori, stručnjaci i studenti medicine, ali ti videi nisu bili preterano popularni i viralni.

Zašto je ovo važno?

Prema Alternativnom izveštaju o položaju i potrebama mladih u Srbiji (KOMS, 2024), poverenje mladih u medije i dalje je nisko – svega 1,55 od 5. Istovremeno, čak 66% mladih često se susreće sa dezinformacijama.

Zato je analiza sadržaja, jezika i konteksta u kojima se mladi pominju u medijima presudna ne samo za razumevanje slike mladih u javnosti, već i za unapređenje medijske pismenosti, kritičkog mišljenja i aktivnog učešća mladih u društvu.

Kompletno istraživanje „Mladi u medijskom ogledalu 2024“ dostupno je na sajtu KOMS-a.