Krovna organizacija mladih Srbije – KOMS je danas, u sredu 13. decembra, sa početkom u 10h, u Medija centru u Beogradu, održala konferenciju za medije na kojoj je predstavila Predizborni presek Monitoringa izborne kampanje.
Kao i tokom prethodnih predizbornih kampanja, Krovna organizacija mladih Srbije i u ovom izbornom ciklusu pažljivo prati i analizira nastupe i poruke političkih aktera, kako bi utvrdila koliko, kada i na koji način se obraćaju mladima. Nakon četiri izveštajna perioda Monitoringa, čiji su rezultati objavljeni prethodnih nedelja, Predizborni presek nam donosi jasnu sliku u kojoj meri se akteri obraćaju mladima i sa kakvim porukama ka mladima dočekuju same izbore.
Rezultati Predizbornog preseka Monitoringa izborne kampanje:
Presek Monitoringa izborne kampanje obuhvata period od 1. novembra do 8. decembra. Sada su poznati svi učesnici izbora, ali su, osim obraćanja ka mladima i omladima, poznati i rezultati Monitoringa koji se odnose na oglašavanje na društvenim mrežama.
Sumirani rezultati u vezi sa obraćanjem mladima
- Mladima su se sve posmatrane liste obratile svega 89 puta od početka izborne kampanje;
- Najviše obraćanja ka mladima u ovom periodu imala je koalicija oko Srpske napredne stranke – 34 obraćanja, a nakon nje koalicija Srbija protiv nasilja sa 22 obraćanja i Nacionalno okupljanje sa 10 obraćanja;
- Liste koje se od 1. novembra do 8. decembra nijednom nisu obratile mladima su liste Srpske radikalne stranke, Mi – glas naroda i Mora drugačije.
Možemo zaključiti da uglavnom teme koje su bile obrađivane su one koje se tiču ekonomskog položaja, kao i stambene politike. Ipak, učestalost obraćanja ka mladima je na zabrinjavajuće niskom nivou.
Sumirani rezultati u vezi sa brojem mladih kandidata/kinja
Ukupan broj kandidovanih mladih je 340 od ukupno 2817 kandidata i kandidatkinja, odnosno svega 12%, što je pokazatelj nastavka pada broja mladih na listama. Na prethodnim izborima je procenat zastupljenosti iznosio 14%, dok je 2020. godine taj procenat bio 17%
Zastupljenost mladih u odnosu na poziciju na listama:
- U top 10 na listama je 5 mladih kandidata/kinja;
- U top 20 na listama je 13 mladih kandidata/kinja;
- U top 50 na listama je 41 mlad/a kandidat/kinja.
Najveći broj mladih kandidata imaju:
- Izborna lista Čedomir Jovanović – Mora drugačije ima – 39 mladih kandidata za narodne poslanike;
- Koalicija Nacionalno okupljanje (Dveri i Zavetnici) ima – 38 mladih kandidata za narodne poslanike;
- Savez vojvođanskih Mađara ima – 37 mladih kandidata za narodne poslanike;
- Narodna stranka ima – 32 mlada kandidata za narodne poslanike.
Jedina lista koja nema mlade kandidate je “Politička borba se nastavlja – Šaip Kamberi“.
Najveći broj mladih kandidata u prvoj polovini izborne liste imaju:
- Savez vojvođanskih Mađara sa 22 kandidata u prvoj polovini izborne liste;
- Čedomir Jovanović – Mora drugačije sa 21 kandidatom u prvoj polovini izborne liste;
- Narodna stranka sa 19 kandidata u prvoj polovini izborne liste.
Mladi su iz godine u godinu sve manje zastupljeni na listama među kandidatima, a primetno je da liste koje najviše pričaju o mladima, najmanje mladih kandiduju što je još jedan pokazatelj da se o mladima govori paušalno.
Sumirani rezultati u vezi sa oglašavanjem na društvenim mrežama
Procena na osnovu pregleda podataka iz “Meta biblioteke oglasa” je da je na platformama Facebook i Instagram kroz reklame “o društvenim i političkim temama” na mlade potrošeno ukupno 21.710 evra na sponzorisane objave tokom ove kampanje. Najviše je potrošila SNS sa 15.040 EUR sa dve stranice (Aleksandar Vučić i Srpska napredna stranka). Sledi izborna lista Narodna stranka – Siguran izbor. Ozbiljni ljudi sa 2.020 EUR (sa stranice Narodna stranka).
Detaljan izveštaj koji obuhvata teme, mere, aktere, predloge politika i druge važne činioce za analizu, možete pogledati ovde.
Tok Monitoringa i informacije o Monitoringu možete pratiti ovde.
Za dodatne informacije u vezi sa Monitoringom izborne kampanje, možete se obratiti Milici Borjanić, menadžerki programa KOMS: milica.borjanic@koms.rs, 069 738 446.