Kad nam je dosadno, često posežemo za telefonom. Ja to radim, a pretpostavljam i ti. Ponekad to doživljavam kao nagradu nakon celog dana, a nekad jednostavno – želim da vidim šta ću novo naći na netu, pogotovo na TikToku.
Nije mi teško da razumem zašto je tako brzo ova aplikacija postala popularna – jer mislim da je momenat sa For You Page-om baaš dobra opcija koja na drugim društvenim mrežama ne postoji. Ili makar ne u tom obliku, gde ti je sva pažnja najpre usmerena na predloženi sadržaj, a u drugom planu su profili i kreatori sadržaja koje si odabrao/la da pratiš.
Super je i što pored naših ličnih iskustava (nas koji koristimo TT), imamo i najnovije podatke do kojih je KOMS došao kroz istraživanje Mladi u medijskom ogledalu 2022. Podaci nam pokazuju kako i koliko mladi koriste TikTok.
Do ovih podataka su autori istraživanja Darija Stjepić i Ivan Subotić došli tako što su posmatrali 10 najpopularnijih TikTok naloga iz Srbije (tj. onih koji imaju najveći broj pratilaca). Pregledali su 200 videa koji su objavljeni na ovim popularnim kanalima – ako te zanima koji su to tačno kanali, pronađi te informacije u istraživanju (ne moramo uvek sve da ti otkrijemo)! 😊
Šta mladi najviše gledaju?
Ne znam za vas, ali mene ovaj podatak nije začudio: da je najčešća tema analiziranih videa muzika (20%) i to ne da je muzika bila pozadinski prisutna (što je uvek slučaj), nego je bila u fokusu videa, a akteri/ke su se pozivali/e rečima na tu pozadinsku pesmu, ili plesali i pevali.
Druge zastupljene teme u videima su bili kuvanje, partnerski i porodični odnosi, proslave, životinje, nagradne igre i komentarisanje.
Takođe mi je zanimljivo i očekivano da su najbolje prolazili videi koji se npr. temom partnerskih odnosa bave na zabavan način – kroz skečeve (parodije sa dejtova, romantični videi sa partnerima/kama, ljubavni saveti, šale o partnerskim odnosima).
Pitala sam Dariju Stjepić, jednu od autorki istraživanja kakav je njen generalni utisak o načinima kako mladi koriste TikTok danas na šta je ona odgovorila:
„Moj utisak je da danas često preterujemo u kritici kada govorimo o tome kako mladi koriste Tiktok. Koriste ga kao što bilo koja druga generacija koristi medij ili društvenu mrežu koja je nastala u ‘njihovo vreme’.
Istina je da na Tiktoku nema mnogo edukativnog sadržaja, a da su mladi zasuti sadržajem na ovoj mreži zbog same strukture platforme ali tu se onda postavlja drugo pitanje, a to je da li mlade ima ko da poduči kako da koriste bilo koji medij.
Nažalost, danas je veliki generacijski jaz kada govorimo o korišćenju novih medija, sa mladima vrlo često nema ko da razgovara o tome šta oni prate i zašto nešto prate.
Zato je važno da o Tiktoku i bilo kom drugom novom mediju razgovaramo i sa starijima, da oni shvate kako stvari funkcionišu, pa da onda mladima mogu preneti, iz svog iskustvenog znanja, neke poruke o tome šta je štetan sadržaj, zašto je nešto govor mržnje ili zašto je važno koristiti platforme i za edukaciju, a ne isključivo za zabavu.“
Kuvanje je još jedna popularna i gledana tema na profilima posmatranih TikTokera i TikTokerki (8%), a u videima ovog tipa su akteri/ke pripremali hranu, predlagali recepte, isprobavali hranu u restoranima ili odgovarali na neke izazove u vezi sa hranom.
Ako mene pitate, ovo može da bude i vrsta edukativnog sadržaja – jer makar i kroz video, možemo da pokupimo koju foru i naučimo da skuvamo nešto novo i ukusno.
Popularni su i izazovi, eksperimenti i igre (7%) – videi gde kreatori/ke odgovaraju na neke popularne čeledže, izvode kreativne eksperimente ili igraju igre u društvu.
Ono što me posebno obradovalo je podatak da su zastupljeni (i gledani!) videi koji se tiču porodičnih odnosa – makar kroz šale na račun porodičnih odnosa ili običaja u balkanskim porodicama.
Takođe obećava podatak da se 2 procenta analiziranih videa bavilo društvenim pitanjima – tako da iako može delovati da ova tema uopšte nije zastupljena na TikToku, ipak situacija nije baš tako negativna.
Kada je reč o načinima kako bi edukativni sadržaji, koji su i najzastupljeniji (u čak 77% posmatranih videa je ovo bila svrha), mogli da budu privlačniji i zanimljiviji za gledanje – pogotovo mladima bilo je još jedno od pitanja za Dariju.
„Rekla bih da su možda kreatori najodgovorniji za to kako da svoje sadržaje učine edukativnijim, a da i dalje zadržave korisnike, odnosno da i dalje mladima budu interesantni. To naravno nije lak proces, istovremeno biti zabavan i edukativan.
Ipak, u ovom istraživanju smo došli do podatka da su zapravo najgledaniji videi na Tiktoku bili upravo oni koji su istovremeno bili i zabavni i edukativni.“
Kako ona ima iskustvo u kreiranju edukativnih sadržaja za Fake News Tragač, pitala sam je i nešto više o tome:
„Naša iskustva sa korišćenjem TikToka za potrebe portala Fejk njuz tragača su dosta pozitivna. U poređenju sa drugim društveni mrežama na kojima postojimo, nemerljivo je koliku vidljivost imamo na Tiktoku. Ako iz tog ugla posmatramo, mogu zaključiti da publika na Tiktoku ne beži od društveno-političkih tema kojima se najčešće bavimo na našem kanalu. To možemo da vidimo i iz komentara koje dobijamo ispod naših objava. Vrlo se često povede diskusija ispod videa, mladi su radi da dele svoje stavove i da učestvuju u polemikama. Naravno, mnogo je i govora mržnje i to je ono na čemu treba raditi. I mi koji radimo sa mladima, a i društvene mreže koje tome pružaju prostor“, zaključila je.
Svakako, šta god da se bude dešavalo u budućnosti, nije baš lako reći šta će biti popularno, ali nam svakako ostaje da čekamo i vidimo, a da one sadržaje koji nam se sviđaju i mislimo da su kvalitetni – delimo i podržavamo.
Tekst je nastao na osnovu istraživanja “Mladi u medijskom ogledalu 2022” koje je izradila Krovna organizacija mladih Srbije u saradnji sa DW Akademijom. Istraživanje je nastalo u okviru projekta CINERGY, koji podržava Ministarstvo za ekonomski razvoj i saradnju Savezne Republike Nemačke i DW Akademija.
Stavovi izraženi u ovom tekstu odgovornost su autora/ke i ne predstavljaju nužno stavove Ministarstva za ekonomski razvoj i saradnju Savezne Republike Nemačke, kao ni DW Akademije.
Autorka teksta: Danijela Nikolić