fbpx
Fenomen mimova

Fenomen mimova

Nisu vicevi, ali imaju veliki potencijal da postanu popularni putem društvenih mreža i dopru do šire javnosti, sveprisutni i omiljeni – mimovi.

Često se smatra da mimovi imaju ulogu informisanja javnosti, ili ipak, misle drugi, uloga mimova je razonoda. Činjenica je da mim kultura ima izuzetan uticaj na društvo, a vidno je da postoji konstantan rast gledanosti i interakcije ovakvog formata sa korisnicima na internetu.

Šta je to mim i kako je nastao?

Reč “meme” potiče od grčke reči “mimena” što u prevodu znači oponašanje. Mim je umetnički prikaz koji može da pokazuje našu želju za nekom promenom, aktuelne situacije, i slično.

U knjizi “Sebičan gen” iz 1976. Ričard Dokins  uveo je termin “meme”. On mim definiše kao telo koje služi da ljudi prenose uspomene i ideje drugima. 

Predpostavlja se da je jedan od ranih primera mima bio crtež “Kirloy je bio ovde”, dok se začetnikom koncepta mima na internetu smatra Mike Godwin.

Mimovi danas

Originalnost, humor i jednostavnost objava putem društvenih mreža asocijacije su na mimove. Ono na šta treba obratiti pažnju jeste da u sadržaju mima ne postoji naglasak da li se radi o lažnoj ili istinitoj informaciji, takođe dešava se i širenje mržnje putem mimova, jer mogu da prenesu bilo koje mišljenje ili tumačenje o svakoj temi koja se provlači kroz društvo. Popularnost forme mima doprineo je da se danas sve češće korisri i u marketinške svrhe.

U  mimovima se kombinuju prepoznatljive ili povezane fotografije sa konciznim tekstom koji imaju snagu da prenesu poruku. Najčešće se uz adekvatnu fotografiju stavljaju kratki opisi, ili se koriste popularni citati iz filmova, pesama, međutim u mimove se mogu svrstati videi kraće forme i GIF – ovi.

Mimovi su imali vrlo spor razvoj u početku, međutim neverovatan rast korisnika društvenih mreža u velikoj meri je uticalo na popularnost mimova i mim kulture.

Razvoj savremenih tehnologija doprineo je da mimovi postanu jedno od najefikasnijih sredstava komunikacije u 21. veku. Najzastupljeniji su  na Instagramu, Twitteru i TikToku-u, a do njihove popularnosti dolazi naravno pregledima, lajkovima i svim ostalim onlajn sredstvima.

Za razumevanje mima potrebno je poznatavi kontekst sadržaja, kao što je poznavanje kulture, muzike, popilarnih video snimaka, aktuelnih događaja… Poznavanje konteksta stvara vrstu “unutrašnje šale”. Uglavnom se baziraju na aktuelne teme u društvu, a sveprisutnija je i propaganda.

Jedan od najoriginalnijih fenomena, koji trenutno ima preko 50 miliona lajkova na Instagramu je čuveno jaje. Sama fotografija jajeta je minimalistička, bez dodatnih vizuelnih elemenata. Pored toga se javlja i satirična motivacija da se obori rekord lajkova na Instagramu, te se dokaže uzaludnost skupocenog i “nedostižnog” popularnog sadržaja. 

Koja li je tajna dobrog mima?

  1. Jednostavnost – nešto što će zasigurno doprineti da mim postane popularan, što je ideja jednostavnija, bez mnogo teksta, bez različitih grafičkih elemenata, sa lakim razumevanjem.
  2. Bitan faktor je i interakcija – potrebno je da na prvi pogled, tokom listanja po društvenim mrežama zapadne za oko korisnicima i privuče pažnju. 
  3. Koristi aktuelne teme – prepoznatljive fotografije ili prepoznatljiv tekst, izjavu…
  4. Budi originalan – izbegavaj da kopiraš ili objavljuješ sadržaj drugih mimera.

Mislim da su mimovi vrlo zabavni, a nije mi potrebno mnogo vremena da ih shvatim, takođe, imam mogućnost lakog deljenja sa prijateljima, pa se onda zajedno smejemo, mada postoje i sajtovi za pravljenje mimova, pa od skoro interno sa društvom pravimo neke mimove, samo za nas. Ukoliko i ti želiš da praviš mimove, evo predlog za sajt koji ti može poslužiti.

Oradio se takođe bavio temom mimova, pitali su mlade koje mim stranice najviše vole, ali takođe su razgovarali i sa kreatorima mim stranica. Preporučujem ti da odvojiš malo vremena i pročitaš tekst ovde

Na društvernim mrežama, mimovi su dosta zastupljeni, čemu svedočimo i mi sami – jer svakodnevno nailazimo na bezbroj mimova. U poslednje vreme najčešće u kratkom video formatu sa tekstom, verovatno zbog viralnosti TikTok-a. Mada ja više volim mimove u formi fotografije uz određeni tekst, ili poruku, a kad smo kod toga, koji je tvoj omiljeni mim?

Autor: Uglješa Surdučki


KOMS kroz svoju Bazu dopisnika/ca KOMS bloga podržava mlade autorke i autore i omogućava im prostor za sticanje i razvoj kreativnih veština. Stavovi izneseni u ovom tekstu su stavovi autora i ne predstavljaju zvaničan stav Krovne organizacije mladih Srbije.