fbpx

Male preporuke: Kako započeti učešće u neformalnom obrazovanju

Formalno obrazovanje je jednako važno kao i neformalno. Sigurno je da je formalnom obrazovanju u Srbiji neophodna reforma; lako reći, izgleda veoma teško ostvariti. Mislim da se čitav jedan tekst može napisati samo iz koje perspektive započeti reformu. Ja bih bio najzadovoljniji kada bi za početak donosioci odluka na nivou našeg Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, počeli da posmatraju neformalno obrazovanje mladih kao komplementarno i dopunsko obrazovanje, a ne kao na oštru konkurenciju koja samo kritikuje sistem i organizaciju formalnog obrazovanja…

Pa šta sve može da spada u neformalno obrazovanje? Koje su to prilike? Vrlo jednostavno! U najužem smislu pojma neformalnog obrazovanja spadaju različiti seminari, treninzi, konferencije, okrugli stolovi, forumi itd. Ovi oblici imaju strukturu i program, ali kod njih je super što je samo naš izbor da li ćemo aplicirati i učestvovati i što smo mi kao učesnici u fokusu, a ne striktno predavač/ica, facilitator/ka. Meni su te prilike promenile život, sem praktičnih znanja i veština sam stekao prijatelje i saradnike za ceo život i to je najveće bogatstvo. Sve čari omladinskog rada i ličnog razvoja možete da osetite tek kada prođete neki od treninga ili seminara i odete prepuni novih utisaka i lica! Naravno, učešće i u mnogim treninzima i seminarima vam mogu doneti i neke kul sertifikate i diplome koji vam mogu obogatiti biografiju i povećati konkurentnost na tržištu rada-i u Srbiji i u inostranstvu! Za sada poslodavci ipak pre zapošljavaju mlade ljude koji su radili na sebi što bi rekli “I sa strane”, a ne samo u školi ili na faksu.

obrazovanje-4

Autor teksta bi voleo da kroz ove redove dobijete prve informacije i alate za prijavljivanje na neke kul seminare ili slično i doživite ličnu renesansu! Preporuke su sledeće:

·    Za početak možete da potražite iz svoje neposredne okoline osobu za koju ste možda negde i nekako načuli da je učestvovala u takvoj nekoj prilici. Razgovarajte sa njom i ta osoba vam već može dati pouzdane informacije o tome na koji način se ona uključila u neformalno obrazovanje ili volontiranje.

·   Druga preporuka je da odete na neku oglasnu tablu škole/fakulteta/kancelarije za mlade/omladinskog kluba/kulturnog centra ili ne daj Bože, centra za informisanje mladih i tamo nađete neku dobru vest o super prilici za usavršavanje. Ili možda da pitate zaposlene u tim Institutcijama o nekim interesantnim događanjima.

·    Sledeća preporuka može biti radio ili možda TV emisija, orjentisana ka mladima i njihovom obrazovanju i razvoju. Iako je meni lično ovo najmanje pouzdan izvor, možda se nešto u međuvremenu promenilo, i ne daj Bože, pa neki medij uključio u svoj redovan program temu informisanja mladih.

·   Dobar izvor informisanja vam može biti i lokalno udruženje građana mladih i za mlade, koji se između ostalog bave i neformalnim obrazovanjem mladih.

obrazovanje-4.1 ·    Najčešći, i po meni, najvažniji izvor informisanja mladih o neformalnom obrazovanju je svakako Internet. ČarobniInternet, sa svim svojim prednostima i rizicima. Za početak, možete probati jednostavnim guglovanjem (ukucate na vaš Google pretraživač ključne reči kao što su-neformalno obrazovanje mladih, seminari, treninzi, konferencije, usavršavnje i ako ste ok sa engleskim jezikom, možete to sve i na engleskom jeziku) sa ključnim rečima i dobiti neke prve sajtove koji se mogu ticati neformalnim obrazovanjem mladih. MOLIM VAS SVE DA BUDETE OBAZRIVI NA TOM PUTU, VERUJEM DA STE SVESNI DA NA INTERNETU IMA I ONOGA ŠTO TREBA I ŠTO NE TREBA! Dobri web sajtovi koji se redovno ažuriraju su youth.rs, infostud, mladiinfo, zamislizivot.org, salto-youth, take action! i sadrže raznorazne i kvalitetne informacije za mlade.

·     Preporučujem da se okušate i sa sajtovima Fakulteta i Univerziteta, jer neki od njih imaju zaista dobre informacije o tekućim aktivnostima i projektima gde mladi mogu da se uključe. Za sajtove srednjih škola nisam siguran, jer obično moraju proći rigoroznu kontrolu koje informacije mogu ići na sajt ili ih jednostavno nemaju (što je baš šteta!).

·    Sajtovi mnogih udruženja građana i asocijacija isto tako sadrže vredne informacije – Građanske Inicijative, Zelena Omladina Srbije, Krovna Organizacija Mladih Srbije, NAPOR, Mladi istraživači, Volonterski Centar Vojvodine, OSMEH itd. Iako nisam blogger, nekoliko puta sam naišao na blogove nekih mojih poznanika koji su delili svoje iskustvo sa razmena, treninga, seminara. Društvene mreže postaju posebna priča. I pored svih svojih osobenosti, pa i dobrih i loših strana, činjenica je da danas imamo jako puno korisnika društvenih mreža, konkretno Facebook-a.

·  Facebook je odličan izvor svakojakih informacija, ali ukoliko ste dovoljno uporni i zainteresovani, informacija o nekom neformalnom obrazovanju može vrlo lako doći do vas (ili vi do nje!). Treba jedino da budete ili član neke grupe ili stranice udruženja, projekta, web sajta, neformalne grupe ili pak, da poznajete bar malo nekog ko je uključen u aktivizam.

Međutim, sve ovo ne vredi ukoliko mlada osoba nema elementarno interesovanje za svoj lični rast i razvoj i nije dovoljno motivisana da preuzme odgovornost sa sopstveni proces učenja. Naravno, odgovornost je i na društvu i lokalnoj zajednici koje bi trebalo da obezbedi mehanizme za pravovremeno i inkluzivno informisanje svih mladih. Inkluzivno informisanje svih mladih u lokalnoj zajednici je svačija odgovornost, na prvom mestu omladinskih radnika/ca i svih mladih koji su uključeni u programe udruženja. Cilj inkluzivno odgovornog društva je povećanje učešća mladih na svim nivoima i podizanje njihove svesti o odgovornosti prema sopstvenom procesu učenja i prema lokalnoj zajednici. Ova odgovornost se ogleda u dodatnom osnaživanju udruženja mladih i za mlade u oblasti informisanja mladih, osnivanjem resursnih centara za informisanje mladih ili pak, centara koji bi se isključivo pozabavili oblašću informisanjem mladih kao njihovog punog ljudskog prava…

Iako zadnji redovi zvuče pomalo i utopistički, verujem da je celokupan sistem inkluzivnog informisanja mladih poprilično moguć. Najbitnije je da se svi prihvatimo uloge odgovornih mulitplikatora znanja i da ukažemo na jednostavne prilike koje su svuda oko nas…

Vaš,

Bane