Analiza stavova predsedničkih kandidata prema mladima

Autor i autorka: Đorđe Jovićević i Maja Galović

logoMladi¹ već tradicionalno u veoma malom broju izlaze na izbore. Krovna organizacija mladih Srbije, kao najviše nezavisno predstavničko telo mladih oseća odgovornost i potrebu da motiviše mlade ljude da aktivno učestvuju u političkom životu tako što će izaći na glasanje.

Zašto? Glasanje je proces kojim građani i građanke iskazuju svoje mišljenje i potrebe za budućnost. Samim učešćem u procesu glasanja i povećanjem izlaznosti onih od 18 do 30 godina, mladi pomeraju fokus na sebe i ističu probleme sa kojima se suočavaju.

Ako pogledamo podatke iz istraživanja koje je Ninamedia uradila za Ministarstvo omladine i sporta predstavljenog u decembru 2016. godine, nalazimo da 66,8% mladih smatra da u Srbiji ne može da ostvari svoje pune kapacitete. Uprkos toj činjenici, brojna istraživanja iz prethodnih nekoliko godina pokazuju da natpolovična većina mladih ne namerava da izađe na izbore.

Imajući to u vidu, KOMS želi da ovom akcijom mladima na objektivan i nepristrastan način pruži  informacije iz više uglova kako bi mogli da se zainteresuju za glasanje. Time ćemo dobiti uvid u kojoj su meri pitanja mladih i obraćanje mladima zastupljeni u toku same kampanje bez namere da iznesenim podacima ijednog kandidata prikažemo u boljem/lošijem svetlu.

Na desetim predsedničkim izborima koji će se održati 2. aprila 2017. godine kandidovali su se:

  1. Saša Janković, koga je predložila Grupa građana „Za Srbiju bez straha“;
  2. Vuk Jeremić, koga je predložila Grupa građana „Moramo bolje“;
  3. Miroslav Parović, koga je predložio Narodni slobodarski pokret;
  4. Saša Radulović, koga je predložila Grupa građana „Dosta je bilo“;
  5. Luka Maksimović, koga je predložila Grupa građana Ljubiša Preletačević Beli, Beli – Samo jako;
  6. Aleksandar Vučić, koga je predložila Koalicija: Aleksandar Vučić – Srpska napredna stranka, Socijalistička partija Srbije – Ivica Dačić, Socijaldemokratska partija Srbije – Rasim Ljajić, Jedinstvena Srbija – Dragan Marković Palma, Partija ujedinjenih penzionera Srbije – Milan Krkobabić, Pokret socijalista – Aleksandar Vulin, Srpski pokret obnove – Vuk Drašković, Pokret Snaga Srbije – BK – Bogolјub Karić, Savez vojvođanskih Mađara-Vajdasági Magyar Szövetség – Ištvan Pastor;
  7. Boško Obradović, koga je predložio Srpski pokret Dveri;
  8. dr Vojislav Šešelј, koga je predložila Srpska radikalna stranka;
  9. prof. dr Aleksandar Popović, koga je predložila Demokratska stranka Srbije (DSS);
  10. Milan Stamatović, koga je predložila Grupa građana „Za zdravu Srbiju – Milan Stamatović“;
  11. Nenad Čanak, koga je predložila Liga socijaldemokrata Vojvodine.

 

 

Metodologija, pristup, kriterijumi

Želeći da sagledamo širu sliku predsedničkih kampanja, odlučili smo da naše istraživanje ima više različitih komponenata, a sve kroz prizmu mladih:

    1. Analizu programa predsedničkih kandidata
    2. Analizu društvenih mreža predsedničkih kandidata²
    3. Analizu press clipping-a³
    4. Analizu odgovora na pitanja koja smo postavili 4  

Sve analize obuhvatile su materijale koji su postali dostupni od 11. marta, tj. od zaključivanja liste predsedničkih kandidata. Prikazani rezultati su zaključno sa 30. martom u 15h.

U obzir su dolazile objave/materijali sledeće vrste:

  • Materijali u kojima se mladi eksplicitno pominju
  • Materijali u kojima se prepoznaje obraćanje mladima na osnovu konteksta
  • Materijali u kojima su akteri mladi gde se obraćanje njima doživljava posredno na osnovu ekstralingvističkih elemenata

 

Društvene mreže:

Mladi su na društvenim mrežama. Najveći deo informacija koje dobijaju, dobijaju upravo kroz internet, pre svega društvene mreže. Iz tog razloga, odlučili smo da pored press clipping-a uradimo i analizu društvenih mreža predsedničkih kandidata i to Fejsbuka, Tvitera i Instagrama kao onih koje su najpoularnije u Srbiji.

DRUŠTVENE MREŽE

Kada je u pitanju Fejsbuk, svi kandidati prepoznali su njegov značaj i koriste Fejsbuk stranice za promociju svoje kandidature. Ukupno – 40 objava vezanih za mlade tokom 19 dana analize za 11 kandidata, što iznosi 3,63 objave po kandidatu, 2,10 objave po danu – u ukupnom preseku 0,19 objava po danu po predsedničkom kandidatu. Predsednički kandidat koji je najviše objava na Fejsbuku posvetio mladima je Vuk Jeremić sa 11, zatim Miroslav Parović i Boško Obradović sa 6, pa Aleksandar Vučić sa 5 objava i Saša Janković sa 4. Aleksandar Popović imao je 3 objave, Milan Stamatović dve objave, isto kao i Saša Radulović, a Nenad Čanak jednu. Mladima su se najmanje direktno obraćali Luka Maksimović i Vojislav Šešelj – nijedna objava.

Tviter se pokazao kao manje popularna društvena mreža za predsedničke kandidate. Od 11 kandidata, samo 6 (Janković, Jeremić, Vučić, Obradović, Radulović, Popović) je spominjalo mlade, ukupno 16 tvitova, što je 1,45 po kandidatu, a samo 0,07 po kandidatu dnevno. Najviše tvitova (4) imao je Vuk Jeremić, a iza njega slede Obradović, Janković i Vučić sa po 3, Radulović sa 2 i Popović sa 1 tvitom.

Instagram je društvena mreža sa najmanje objava o mladima. Naime, u zbiru od 11 objava, Saša Janković objavio je 4, Vuk Jeremić 3, Aleksandar Popović 2 objave, dok su Milan Stamatović i Boško Obradović imali po jednu.  Vojislav Šešelj nije imao nijednu, dok Aleksandar Vučić i Nenad Čanak nemaju profile na ovoj društvenoj mreži. Na dnevnom nivou po kandidatu 0,05 objava, 1 objava po kandidatu u periodu od 19 dana.  

Od relevantnih tema, skoro svaki kandidat fokusirao se na jednu do dve koje prepoznaje kao glavne. Najčešće su to odliv mozgova, zapošljavanje, obrazovanje (pogotovo u oblasti informacionih tehnologija) i poboljšanje njegovog kvaliteta.

dm

 

 

Press clipping

Od sveg pristiglog materijala, prvi zadatak bio je izdvojiti materijale koji se odnose isključivo na obraćanja predsedničkih kandidata, a zatim i izbaciti objave koje su iz jednog medija prenesene u drugi.

press

Na osnovu dobijenog press clipping-a mogu se vrlo jasno izdvojiti tri teme, tj. tri problema koje predsednički kandidati prepoznaju kao probleme mladih: primarno je prisustvo problema odliva mozgova, uz nezaposlenost i obrazovanje kao sekundarne teme. Vrlo često se ovi problemi uzročno-posledično povezuju, pa se kao uzrok odlaska velikog broja mladih navodi mala mogućnost za zaposlenje, a dalje se implicira da je loš obrazovni sistem (neusklađenost tržišta rada sa programima obrazovanja) jedan od uzroka što mladi ne mogu da nađu posao.  

U nastavku možete pročitati o svakom kandidatu ponaosob:

Saša Janković

jankovic

,,Nama treba ozbiljna država koja će naći način, ne da mlade iznajmi drugima, ne da ih otera nego da im pokaže perspektivu u sopstvenoj zemlji”

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Da

Šta Vaš program nudi mladima?

Normalnu državu, za početak. Jednaku sigurnost za svakog, a ne povlastice za poslušne ili mlade poslušnih roditelja. Jednako vrednovanje znanja i zvanja, a ne zapošljavanje na osnovu partijske pripadnosti, kvota na osnovu kapilarnih glasova, lepljenja plakata ili ostalih stranačkih aktivnosti partija na vlasti. I da mladi budu shvaćeni ozbiljno, da budu uvaženi pri svakom donošenju odluka koje ih se tiču, od republičkog do lokalnog nivoa, umesto da budu samo statisti, instrument da nečiji spot lepše deluje, jer u njemu poziraju i mladi.

Šta smatrate najvećim izazovom sa kojim se mladi suočavaju u Srbiji? 

U prirodi mladi ljudi je da žele dobar i normalan život sada i odmah. Njih mnogo manje zanima zašto je država urušena, na koji način ona i njene institucije treba obnoviti. Nemaju ni volje, a ni vremena, što je potpuno u skladu sa njihovom mladošću, da glavu muče još i državnim uređenjem, pored drugih svojih problema – besperspektivnost, kao opšte stanje, i nezaposlenost, kao lično stanje. Takođe, mi u Srbiji imamo fenomen “produžene mladosti”, vraćamo se na oblik porodičnih zadruga, kada više generacija zajedno živi, da bi preživeli. Neretko samo od penzija najstarijih članova porodice.Nije problem kada mladi odlaze iz Srbije, već kada iz nje beže – odlaze da se ne bi vratili.Dodatno, obrazovanje je svakako krucijelni problem. Model obrazovanja, način učenja i podučavanja. Stvaraju se generacije mladih ljudi koji ne znaju da misle svojom glavom. Kako sutra, između ostalog, ne bi mislili svojom glavom i kada izađu na glasanje. I upravo mi je jedna mlada osoba rekla – onaj ko želi da sprovede pravu reformu obrazovanja, mora nakon toga da se iseli na pusto ostrvo, promeni identitet i Boga moli da ga nikada ne otkriju.

Da li ćete kao predsednik verovati u mlade i kako ćete to pokazati? 

Već verujem u njih. Nije potrebno da postanem Predsednik Republike da bih verovao u mlade. Moja generacija je obavezna i odgovorna da još jednoj generaciji mladih ne ostavi u amanet naše bitke, tekuće probleme. Zato sam se i kandidovao. Pokazaću im da možemo imati ozbiljnu i sigurnu državu, koja će naći način ne da mlade iznajmi drugima, ne da ih otera, nego da im pokaže perspektivu u sopstvenoj zemlji, kako bi sve ono što rade na drugim mestima obezbedili sebi i svojim porodicama ovde. Kada oni jednog dana ne budu više mladi, a neki drugi mladi će sa njihovih ramena, kao oni danas sa naših, ući u svet odraslih.

Kako ćete sa pozicije predsednika uticati na rešavanje problema mladih u Srbiji?

Najpre da veruju u sebe, umesto da iz dana u dan slušaju grdnje i prekore kako su lenji, nesposobni, kako mi nismo dovoljno bili Srbi ’90-tih, a oni nisu dovoljno Nemci danas. Pružiću im šansu i nadu da su bolji svet i država mogući jedino sa njima i uz njih. Jer mladi nisu problem, već rešenje ovog društva.

  • Društvene mreže: Fejsbuk (4) Tviter (3) Instagram (4)

  • Analiza: Saša Janković se u okviru svoje kampanje obraćao širokom krugu potencijalnih glasača, te je o mladima najviše govorio u kontekstu problema ,,odliva mozgova’’ i važnosti da se izgradi pravedan i uređen sistem u kojem će mladi želeti da ostanu. Pohvalio je kreativni duh mladih i istakao da u Srbiji ne smeju da se osećaju kao podanici, te da iz svoje države ne smeju na taj način biti isterani. Pored toga, organizovao je i javni događaj specifično namenjem mladima – susret ispred Doma omladine u Beogradu.

    Vuk Jeremić

PGA addressing Western European and Other States Group (WEOG).

,,Nezaposlenost i nemogućnost da se do posla dođe bez partijske veze i knjižice je jedan od najvažnijih razloga zabog čega mladi i radno sposobni napuštaju zemlju”

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Ne
  • Društvene mreže: Fejsbuk (11) Tviter (4) Instagram (3)

  • Analiza: U toku predsedničke kampanje Vuka Jeremića primetno je bilo obraćanje mladima u okviru problema ,,odliva mozgova’’, te obrazovanja. Najavio je osnivanje Predsedničkog fonda za mlade talente, radi dodatnog školovanja na prestižnim inostranim univerzitetima, uz obavezu povratka u zemlju, kao i predlaganje mere besplatne prve godine domaćih studija. Pored toga, najveći broj poruka mladima bio je iskomuniciran putem društvenih mreža, kroz događaj namenjen prevashodno mladima – ,,S Vukom na after’’ i uz kasniju podršku njegovoj kampanji udruženja građana ,,Drugi krug’’.

    Miroslav Parović

miroslav-parovic-3_660x330

,,Ja ću pokušati da svom svojom snagom animiram taj sloj ljudi  da se aktivnije uključe u društvene i političke procese, jer sam uveren da takvi zaista predstavljamo budućnost ove zemlje”

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Da

Šta Vaš program nudi mladima?

Imajuci u vidu da sam sa 32 godine najmadji (ozbiljni tj. neiskarikirani) kandidat za prdsednika to vec samo po sebi znaci da mladima nudim, a od gradjana trazim podrsku i sansu za mlade ljude. Mislim da je upravo sansa da se kao mladi iskazemo upravo najbolji i najvazniji program.

Šta smatrate najvećim izazovom sa kojim se mladi suočavaju u Srbiji? 
Nedostatak sanse i negativna selekcija tako da imamo opstu demoralisanost i nezainteresovanost mladih ljudi za drustvene tokove.

Da li ćete kao predsednik verovati u mlade i kako ćete to pokazati? 

Stranka koju predvodim, Narodni slobodarski pokret ima najveci broj mladih ljudi u najuzem rukovodstvu. Takodje, do sada smo nekoliko puta imali priliku da delegiramo ljude na funkcije i izbor su nam uglavnom bili ljudi u ranim tridesetim. Dakle, verujem u mlade i na delu to pokazujem.

Kako ćete sa pozicije predsednika uticati na rešavanje problema mladih u Srbiji?
Proaktivnom politikom i stalnim podsticanjem mladih da se aktivnije ukljuce u drustvene procese.

  • Društvene mreže:  Fejsbuk (6) Tviter (0) Instagram (0)

  • Analiza: Predsednički kandidat Miroslav Parović istakao je da, kao jedan od najmlađih kandidata, može da svojom snagom motiviše mlade da se uključe u političke i društvene procese. To je i primarni način na koji se obraćao mladima – poistovećivanjem sa njima. Smatra da njegova generacija nije odgovorna za nagomilane probleme i da je vreme da upravlja društvom, te da je to zaslužila.

    Saša Radulović

sasa radulovic

,,Deca nam beže iz zemlje. Beže zato što u njoj ne vide budućnost, jer je i nema. Jedina budućnost koju vide je preko stranke. To nije život. To je ucena. To je strah. Ja neću takvu Srbiju”

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Ne
  • Društvene mreže: Fejsbuk (2) Tviter (2) Instagram (0)

  • Analiza: Saša Radulović je o mladima tokom kampanje najviše govorio iz perspektive izlaznosti na izborima, a nije im se često eksplicitno obraćao. Tema potrebe za visokom izlaznošću je dominirala i kampanjom i njegovim diskursom o mladima za koje je smatrao da će ovaj put izaći na izbore u većem broju nego inače, na šta ih je i pozivao. Pored toga, u kasnijoj fazi kampanje, primetni su animirani video spotovi pod nazivom ,,Apstinenovići’’ koji su se na zabavan način bavili problemom odlaska mladih i zemlje, kao i izjava na konvenciji u Nišu da mladi beže iz zemlje, dok oni koji ostaju u njoj žive u strahu, te da ne želi takvu zemlju. 

    Luka Maksimović – ,,Ljubiša Preletačević – Beli’’

ljubisa-preletacevic-beli-642x340 (1)

,,Ja sam predstavnik generacije koja ni ne zna za normalno vreme, rodio sam se na početku rata u SFRJ. Zbog toga mislim da imam posebnu obavezu prema predstavnicima svoje generacije”.

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Ne
  • Društvene mreže: Fejsbuk (0) Tviter (0) Instagram (0)

  • Analiza: Činjenica da se predsednički kandidat Luka Maksimović, poznatiji pod imenom Ljubiša Preletačević – Beli u ovoj kampanji nije eksplicitno obraćao mladima u izjavama i obećanjima ne treba da zavara. Naime, zbog specifičnosti kampanje čiji je jedan od ciljeva, po oceni njegovog izbornog štaba, skretanje pažnje na banalizaciju postojećeg političkog života, ona je privukla veliki broj mladih ljudi. Celokupna kampanja, imajući u vidu stil komuniciranja, te sadržaj video-snimaka u okviru kampanje, kao i predloge poput ustupanja predsedničke vile najboljim studentima, zabeležila je veliki uspeh upravo među mladima, te ne čudi ni njegova izjava pred kraj same kampanje da posebnu odgovornost oseća prema svojoj generaciji, rođenoj početkom rata u SFRJ, koja ,,nije ni spoznala normalno vreme’’.  

    Aleksandar Vučić

VUCIC-SNS-pozadina

,,To znači da će dolaziti novi investitori i biti više zaposlenih. Naš posao je da uradimo nešto pre svega za mlade, uz svu zahvalnost za penzionere koji uvek razumeju i vole svoju državu”

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Ne
  • Društvene mreže: Fejsbuk (5) Tviter (3) Instagram (nema)

  • Analiza: Aleksandar Vučić je u toku kampanje o mladima govorio u najvećoj meri u okviru teme zapošljavanja i zapošljivosti. Isticao je u nekoliko navrata potrebu da se omogući posao za mlade ljude, te navodio primere stranih firmi koje su otvorile radna mesta u Srbiji za mlade. Poseban deo bio je posvećen isticanju značaja IT sektora kao specifično važnog i najavi dodatne državne pomoći za start ap kompanije.  Pored toga, obratio se omladini i tokom posete Novom Pazaru, gde je prilikom otvaranja atletskog stadiona poseban značaj pridao važnost bavljenja sportom među mladima.

    Boško Obradović

bosko-nova-840x320

,,Ne dozvolite da vas oteraju. Nema obećane zemlje van svoje zemlje. Dobro poznajem kako žive naši ljudi. Video sam tu nostalgiju, taj osećaj neispunjenosti.”

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Ne
  • Društvene mreže: Fejsbuk (6) Tviter (3) Instagram (1)

  • Analiza: ,,Odliv mozgova’’ i zapošljavanje su oblasti u okviru kojih se Boško Obradović najviše obraćao mladima. Primetno je bilo učestalo eksplicitno obraćanje mladima, te isticanje važnosti sprečavanja odlaska mladih obrazovanihi ljudi iz Srbije. Pomenuo je značaj državnog ulaganja u visokoobrazovane kadrove u oblasti savremenih informacionih tehnologija kao i važnost ulaganja u sport.     

    Vojislav Šešelj

seselj

,,Mladi ljudi su prepoznali iskrenost moje politike i zbog toga najveću podršku imam upravo među studentima i omladinom”

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Ne
  • Društvene mreže: Fejsbuk (0) Tviter (0) Instagram (0)

  • Analiza: Iako tokom svoje kampanje Vojislav Šešelj nije, čini se, targetirao mlade kao primarnu grupu, on ipak smatra da je među njegovim glasačima dosta studenata. To je ujedno i jedino njegovo obraćanje njima direktno, mada se njegova parola ,,Srbija je večna dok su joj deca verna’’ može tumačiti i kao obraćanje mlađim generacijama.

    Aleksandar Popović

06 aleksandar popovic

,,Srbija je nekada bila zemlja u kojoj se obrazovanje cenilo. Srbija je danas zemlja u kojoj caruju lažne diplome. U Srbiji koja nam treba učitelj će biti najpoštovanija ličnost, a svako dete iz siromašne porodice će imati pravo na besplatno i kvalitetno obrazovanje.”

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Da

Šta Vaš program nudi mladima?

Kao profesor Univerziteta imam poseban senzibilitet za probleme mladih ljudi. Jedna od ključnih stvari za koje se zalažem, jeste da se svima, zaista, omogući besplatno školovanje i da nivo obrazovanja ljudi ne zavisi od materijalnog statusa porodice. Na fakultetu sam sretao veliki broj talentovane dece koja nisu na vreme, ili nisu uopšte završila studije zbog loše materijalne situacije u kojoj se nalaze. Na taj način smo izgubili veliki broj talentovane dece što je nenadoknadiv gubitak. Školovanje nije i ne sme da bude privilegija bogatih ljudi. Moramo ulagati u ravnomerni regionalni razvoj i u nerazvijene delove zemlje kako bismo podstakli te mlade ljude da ne napuštaju svoja ognjišta po završetku školovanja, a kasnije i zemlju. U vrhu smo liste po odlivu mozgova što moramo da sprečimo. Mladi su naša budućnost i moramo da brinemo o njima. Koliko su mladi za nas značajni, govori i podatak da je Vlada DSS-a formirala Ministarstvo omladine i sporta!

Šta smatrate najvećim izazovom sa kojim se mlada suočavaju u Srbiji?

Nezaposlenost jeste svkako najprepoznatljiviji problem kod mladih danas u Srbiji, ali tu takođe imamo i neprepoznatljivost mladih kao društvene grupe i neuključenost u institucije. Različite društvene grupe imaju svoje zastupnike u različitim društvenim institucijama, dok su mladi ljudi u tom smislu zanemareni i moramo da omogućimo mladim ljudima da se njihov glas jače čuje. Kada govorimo o nezaposlenosti, samo zapošljavanje je povezano sa obrazovnim sistemom koji mora usmeravati mlade ka zanimanjima koja će im doneti veću mogućnost zaposlenja, pre svega ona iz softverske sfere. Takođe mladima koji žele da se prekvalifikuju i dokvalifikuju potrebno je pomoći posebnim programima pri Nacionalnoj službi za zapošljavanje. Jedan od problema jeste i veliki broj neakreditovanih privatnih fakulteta i hiperprodkucija raznih menadžera ili nepostojećih zanimanja, odnosno onih koja kao takva nisu prepoznata na tržištu rada. Mi danas imamo preko 140 zanimanja koja nisu prepozanta na tržištu rada. Neko mora da usmeri te mlade ljude i da odgovara za ovu lošu situaciju. Za šta su se školovali ti ljudi?
Imamo suludu zabranu zapošljavanja, a svedoci smo velikih gužvi u zdravstvenim ustanovama zbog nedostatka doktora, dok sa druge strane veliki broj mladih doktora odlazi van zemlje. Moramo da uposlimo sve te mlade ljude, da uložimo u razvoj seoskih zdravstevnih stanica da bi te ljude imao ko da leči. Imamo situaciju da se u Nišu otvara novi Klinički centar. To je lepo. Ali ko će da piše upute svim tim ljudima sa juga Srbije i ko će da ih uputi na pregled u novi Klinički centar ako ne uposlimo te mlade lekare? Neophodno je da pospešimo preduzetnički duh kod mladih. Da preusmerimo ove sulude subvencije koje dajemo strancima ka našim mladim i obrazovanim stručnjacima za pokretanje sopstvenog biznisa. Na taj način ćemo uposliti veliki broj mladih ljudi i ojačati našu ekonomiju. Znam zašto to pričam, jer imam 20 godina radnog iskustva u privredi i znam šta je sve neophodno. Uz pravi program i tim od 11 ljudi koji sam okupio, možemo da povećamo izvoz 20-25% i na taj način uposlimo još više mladih ljudi. Potrebna je modernizacija i veće ulaganje u IT sektor. Veliki broj naših mladih stručnjaka radi u svetskim kompanijama poput Gugla, Fejsbuka, Jahua i ostalih. Treba im omogućiti resurse i iskoristiti to njihovo znanje za ulaganje u našu zemlju, da stranci dolaze kod nas, a ne da naši mladi ljudi odlaze kod njih. Praksa i međunarodno iskustvo je nešto što nedostaje našim mladim ljudima. Treba omogućiti još veću međunarodnu razmenu studenata, da naši mladi ljudi obiđu svet i steknu nova znanja i iskustva koja će primeniti kasnije u našoj zemlji. Znam koliko je to značajno za mladog čoveka, jer sam srednju školu završio u Moskvi, fakultet u Beogradu, a magistraturu u SAD-u. Iste godine kada sam magistrirao vratio sam se u Srbiju.

Da li ćete kao predsednik verovati u mlade i kako ćete to pokazati?

I kao čovek i kao profesor i kao predsednik verujem u mlade! Oni su naša budućnost. Ja sam svoju kampanju započeo ispred porodilišta u Beogradu, gde nas svake godine svojim plačom obraduje 65.000 mališana. Nažalost, svake godine nas i napusti 45.000 ljudi tražeći sreću na drugom mestu. Moraćmo da im omogućimo da svoju sreću stvaraju u svojoj zemlji. U Srbiji! Svakodnevno na fakultetu srećem veliki broj talentovane dece kojoj moramo pružiti šansu i ohrabriti ih. Moramo i da stvorimo zdravo društveno okruženje za mlade. Mladi su danas svedoci da se u društvu napreduje samo uz pomoć partije na vlasti. To moramo da zaustavimo. Moramo da zaustavimo ovu osvetu loših đaka, vreme lažnih diploma i doktorata. To je ono što još više demotiviše mlade ljude pored nedostatka posla i podstiče ih da odlaze iz zemlje. Estradizacija društva, političke scene, kulture, obrazovanja uz nedostatak posla dovode do kulminacije nezadovoljstva. Celokupna društvena slika u Srbiji je danas loša. Napreduju bahati, bezobrazni, neobrazovani. Neki ljudi sumnjivog morala i sumnjivih biografija zarađuju više i bolje žive od učitelja, profesora, lekara. Obesmišljavaju se sve zdrave stvari u društvu. Rad i znanje moraju ponovo da se cene u Srbiji! Mladi ljudi su nesigurni i traže sigurno, bezbedno i zdravo društveno okruženje koje će pospešiti njihov pravilan razvoj. Zbog toga nam je neophodna kulturna obnova Srbije! Vučićeva vlada ne želi da vrati stanove Beogradskom univerzitetu i Matice srpske koje su ostavili zadužbinari, a komunisti oteli. Koliko bi samo dece moglo da se školuje od prihoda od te imovine. Vlada Srbije smanjenim ulaganjima u Letopis matice SrpSke, Srpsku enciklopediju, Biografski rečnik slabi srpsku kulturu i kulturne ustanove, umesto da ih jača. Kao predsednik, iniciraću da se pokrenu sva ova pitanja i da započenom kulturnu obnovu koja je neophodan deo svakog uređenog društva.

Kako ćete sa pozicije predsednika uticati na rešavanje problema mladih u Srbiji?

Sam predsednik ima ograničena ustavna ovlašćenja, ali svojim uticajem može da pokrene mnoge stvari u zemlji, pa i pitanja vezane za mlade ljude. Posebno ću se zalagati da se u Narodnoj skupštini oživi Odbor za omladinu i sport koji ne funkcioniše još od 2011. godine što je velika neodgovornost onih koji vode vlast. Pored toga treba podsticati saradnju mladih poslanika, bez obzira na strančku pripadnost, oko bitnih tema za sve mlade ljude, kako bi se na najbolji način doprinelo rešavanju problema koji muče mlade. Neophodno je unaprediti saradnju omladinskih organizacija, kao što je upravo Krovna organizacija mladih Srbije sa državnim institucijama. Pri kabinetu ću formirati poseban tim mladih ljudi koji će sarađivati sa omladinskim organizacijama i zajedno raditi na ukazivanju i rešavanju problema mladih ljudi u Srbiji. Preko tog tima ću komunicirati svakodnevno sa organizacijama i trudiću se koliko mi vreme bude omogućavalo da organizujem sastanke u Skupštini sa predstavnicima omladinskih organizacija da analiziramo koliko smo napredovali u identifikovanju i rešavanju određenih problema. Posebno ću se zalagati za izdvajanje većih sredstava u Fondove za mlade talente kao i za Fondove koji će pokrivati troškove putovanja talentovanih ljudi na takmičenja. Sramota je da danas u Srbiji deca skupljaju novac na ulici kako bi mogli da odu na neko takmičenje. Država mora da stane iza njih! Kao predsednik ću i svake nedelje obići neko manje mesto u Srbiji. Beograd, Izvršna vlast, ne zna kakvi su problemi ljudi u manjim mestima, pa samim tim i problemi mladih ljudi u tim mestima. Ne muče isti problemi mladog čoveka u Beogradu i Novom Sadu, i onog u Vladičinom Hanu, Bujanovcu, Temerinu… Iniciraću formiranje posebnog plana za rešavanje problema mladih u manjim i nerazvijenim područjima. Jedna od stvari koju sam često iznosio u ovoj kampanji jesu različite stope poreza za nerazvijene delove naše zemlje. Preduzetnici i mladi privrednici u nerazvijenim delovima Srbije moraju da plaćaju manje stope poreza, kako bi jeftinije proizvodili i uposlili veći broj ljudi.

  • Društvene mreže: Fejsbuk (3) Tviter (1) Instagram (2)

  • Analiza: Aleksandar Popović najviše se obraćao mladima kroz prizmu obrazovanja, te smatra da su učitelji i besplatno obrazovanje u vrhu vrednosti koje Srbija treba da ima. Osvrnuo se i na probleme lažnih diploma i nezaposlenosti (pre svega) mladih lekara.

    Milan Stamatović

milan-stamatovic-

,,Ima jedna rečenica koja se pogrešno vezuje za jednu današnju političku partiju, iako je to bio slogan Srpskog kulturnog kluba. Ona glasi ‘Srbija je večna dok su joj deca verna’ i opominje nas da, bez nataliteta, ali i bez obezbeđivanja uslova mladim ljudima za život dostojan čoveka, neće biti ni Srbije ni srpske nacije”

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Da

Šta Vaš program nudi mladima?

Pitanje vaspitanja i obrazovanja mladih u duhu tradicije i srpske kulture jedan je od prioriteta Srbije. Bez zdrave i obrazovane omladine, ne možemo računati na budućnost i razvoj naše države. Mladima mora da bude pružena mogućnost da se institucionalno uključe u proces donošenja odluka koje se tiču pitanja mladih. S druge strane, država mora da obezbedi uslove za njihovo obrazovanje i zapošljavanje u domaćoj privredi, i da im se omogući da ostanu u svojim sredinama i da ih ne napuštaju u potrazi za boljim životom. Sprečavanje odliva mladih obrazovanih ljudi mora da bude važan zadatak naše zemlje, na kome ću kao predsednik države posebno raditi. Zlatibor je primer kao se mladi mogu zadržati, jer naša lokalna samouprava ima najnižu stopu nezaposlenosti u Srbiji koja se kreće ispod pet odsto.

Šta smatrate najvećim izazovom sa kojim se mladi suočavaju u Srbiji?

U Srbiji je nezaposleno 31,2 odsto mladih, što prevazilazi evropski prosek od 18, 5 odsto. Problem nezaposlenosti doveo je do migracije mladih iz manjih mesta u velike gradove i odlazak iz zemlje u inostranstvo, gde su spremni da rade i posao za koji se nisu školovali, samo da bi preživeli. Ne smemo da dozvolimo da mladi školovani kadrovi napuštaju Srbiju i traže posao u sumnjivim kompanijama i frimama u EU, gde ih tretiraju kao robove, a ne kao radnike. Isto tako, mora se uticati na domaće poslodavce da angažuju mlade ljude bez radnog iskustva, da steknu potrebna znanja i veštine, kako bi bili konkurentniji na tržištu rada

Da li ćete kao predsednik verovati u mlade i kako ćete to pokazati?

Bez mladih nema ni budućnosti Srbije. Zato, briga o njihovom obrazovanju, usavršavanju i zapošljavanju predstavlja važan segment nacionalne i odgovorne politike. Srećna i zdrava omladina garantuje srećnu i zdravu Srbiju. Pitanje vere u mlade se ne dovodi u pitanje, jer svaki razuman i odgovoran predsednik mora da računa na mlade snage i njihov potencijal. Pružiću mladima sigurnost i stvoriću takav ambijent u kome će moći slobodno da se školuju i napreduju i gde će se ceniti njihov rad i znanje.

Kako ćete sa pozicije predsednika uticati na rešavanje problema mladih u Srbiji?

Kao predsednik države obezbediću da država Srbija ulaže u njihovo obrazovanje i zapošljavanje, ravnomerno u svim sredinama i seoskim i gradskim. Kao predsednik Srbije tražiću da se povećaju izdavajanja iz budžeta za stipendiranje mladih i podsticanje njihovog obrazovnog i kulturnog razvoja. Kao što je važno da imamo školovanu omladinu isto tako je važno da imamo zadovoljnu i srećnu, jer ako se celo društvo bude angažovalo da se stvori sistem vrednosti, u kome će se poštovati rad i rezultati, stvorićemo jaku i stabilnu Srbiju, čiji će nosioci biti upravo mlade generacije. Cilj mi je da zlatiborski pelcer zasadimo širom Srbije.

  • Društvene mreže: Fejsbuk (2) Tviter (0) Instagram (1)

  • Analiza: Milan Stamatović nije kandidat koji je zabeležio veliki broj objava za mlade, međutim kao priliku za njih vidi rad u lokalnim sredinama navodeći primer Zlatibora koji ima malu stopu nezaposlenosti. Smatra da bi porast nataliteta bio povoljan za Srbiju, ali i obezbeđivanje uslova za mlade i buduće generacije kako ne bi morali da odlaze, a to su prilike za zaposlenje i ,, povećanje izdavajanja iz budžeta za stipendiranje mladih i podsticanje njihovog obrazovnog i kulturnog razvoja.”

    Nenad Čanak

Canak kravata 615x351

,,Srbiju je za 10 godina napustilo više od 300.000 mladih. Odlaze lekari, inžinjeri, profesori i sa sobom odvode porodice jer ne vide perspektivu. Srce Srbije je danas u inostranstvu”- Nenad Čanak

  • Odgovori na pitanja KOMS-a: Ne
  • Društvene mreže: Fejsbuk (1) Tviter (0) Instagram (nema)

  • Analiza: Nenad Čanak je, takođe, prepoznao problem odliva mozgova i to pre svega stručnjaka bez perspektive, a kao jedno od rešenja vidi decentralizaciju Srbije kako bi mladi u ruralnim predelima mogli da ostanu i rade, a ne da se u potrazi za poslom sele u gradove ili druge države.

***EDIT (1.4.2017): U međuvremenu su KOMS-u stigli odgovori još dva predsednička kandidata, Nenada Čanka i Boška Obradovića koje vam stavljamo na uvid:

Nenad Čanak: Odgovori na pitanja KOMS-a

Boško Obradović: Odgovori na pitanja KOMS-a

 

Ceo infografik možete preuzeti ovde.

Fejsbuk stranice:

  1. Saša Janković
  2. Vuk Jeremić
  3. Miroslav Parović
  4. Saša Radulović5
  5. Luka Maksimović
  6. Aleksandar Vučić
  7. Boško Obradović
  8. Vojislav Šešelj
  9. Aleksandar Popović6
  10. Milan Stamatović
  11. Nenad Čanak

Tviter profili:

  1. Saša Janković
  2. Vuk Jeremić
  3. Miroslav Parović
  4. Saša Radulović
  5. Luka Maksimović
  6. Aleksandar Vučić
  7. Boško Obradović
  8. Vojislav Šešelj
  9. Aleksandar Popović7
  10. Milan Stamatović
  11. Nenad Čanak

Instagram profili:

  1. Saša Janković
  2. Vuk Jeremić
  3. Miroslav Parović
  4. Saša Radulović
  5. Luka Maksimović
  6. Aleksandar Vučić
  7. Boško Obradović
  8. Vojislav Šešelj
  9. Aleksandar Popović
  10. Milan Stamatović
  11. Nenad Čanak

¹Mladi kao uzrasna kategorija 18-30 godina

²Ukoliko se jedan isti događaj objavljuje više puta uzet je u obzir jer se smatra da se objavljivanjem iste objave više puta njoj daje na važnosti i povećava vidljivost

³Press clipping radila Nina Media.

4Pitanja su poslata 23. marta, podsetnik za odgovore 29. marta, a kadidati su i pozvani telefonom da odgovore 30. marta.
5Kod ovog kandidata korišćen je profil stranice pokreta
Dosta je bilo koju kandidat koristi kao primarni kanal komunikacije na ovoj društvenoj mreži, iako ima i ličnu stranicu Saša Radulović.
6Kod ovog kandidata korišćen je profil stranice Demokratska stranka Srbije koju kandidat koristi kao primarni kanal komunikacije na ovoj društvenoj mreži i nema nijednu drugu stranicu.

7Kod ovog kandidata korišćen je profil DSS koju kandidat koristi kao primarni kanal komunikacije na ovoj društvenoj mreži i nema nijedan drugi profil.

KOMS izveštaj | Autor/ka: Maja Galović | IZVOR: KOMS |